6 nutrienti pentru o mancare sanatoasa si echilibrata

Print Friendly and PDF

Principalele categorii de nutrienti

Pentru a putea avea grija cum trebuie atat de alimentatia ta, cat si a familiei tale, este important sa ai cateva notiuni de baza despre principalii nutrienti pe care ii contin alimentele. Sunt 6 nutrienti de baza si in mod sigur ai auzit de fiecare dintre ei:

  • apa
  • carbohidrati
  • grasimi
  • minerale
  • proteine
  • vitamine

Nutrienti si caloriile

Pentru majoritatea dintre noi termenul calorie are o conotatie negativa. Inseamna ingrasare, inseamna kilograme in plus. In realitate, caloriile inseamna energie de care organismul nostru are nevoie, iar latura negativa provine doar din utilizarea gresita a acesteia.

Lasand detaliile stiintifice la o parte, ceea ce citim in fiecare zi ca fiind calorie pe ambalaje inseamna cantitatea de caldura necesara pentru a ridica temperatura apei cu 1 grad. Caloriile se folosesc in special pentru a masura cata energie este oferita organismului de catre alimente prin intermediul nutrientilor pe care ii contin.

De exemplu:

  • 1 gr de carbohidrati contin 4 calorii
  • 1 gr de proteine contin 4 calorii
  • 1 gr de grasimi contin 9 calorii

Carbohidratii

Fiecare dintre cele 6 categorii de nutrienti are caracteristici specifice si indeplineste anumite functii pentru organism. Pentru o nutritie echilibrata nici unul dintre ei nu trebuie neglijat. Chiar daca si grasimile si proteinele pot fi folosite pentru energie, carbohidratii sunt cea mai importanta sursa de energie a corpului si sunt folositi primii. In plus, pentru a arde grasimi in conditii bune, organismul are nevoie de cel putin 50-100 grame de carbohidrati zilnic.

Specialistii recomanda carbohidratii complecsi, in special cei din cereale integrale si alimente neprocesate, ca fiind mai buni pentru organism decat cei simpli. Asta pentru ca in general, alimentele care contin carbohidrati de acest tip contin si multe alte elemente hranitoare. In acelasi timp, studiile arata ca o alimentatie bogata in carbohidrati simpli, precum zaharul, predispune la diverse afectiuni ale inimii si sistemului circulator.

Un atu in plus al cerealelor integrale si al alimentelor neprocesate in general este faptul ca au un continut bogat in fibre. Termenul de fibra face referire la o categorie de carbohidrati care nu pot fi absorbiti si utilizati de organism si care prin urmare nu furnizeaza organismului energie. Aceste substante sunt in schimb foarte importante pentru functionarea intestinelor si eliminarea toxinelor. Fibrele se gasesc in special in fructe si legume crude si in cerealele integrale.

Surse de carbohidrati

  • Continut ridicat de carbohidrati: orez, cartofi, cereale integrale (secara, ovaz, etc.).
  • Continut mediu de carbohidrati: nuci, seminte, alune, linte, mei, mazare, etc.
  • Continut mic de carbohidrati: radacinoase, fructe, legume, frunze, ciuperci.

Daca esti o persoana foarte activa si faci sport foarte des, o dieta bogata in carbohidrati iti va oferi energia de care ai nevoie. Daca in schimb ai un stil de viata orientat catre sedentarism, incearca sa te orientezi catre alimentele cu o cantitate medie sau mica de carbohidrati.

Comenteaza articolul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

HTML tags are not allowed.